Medische apparatuur toegankelijker maken in Suriname

In samenwerking met het Hoofd Hals Centrum Suriname (HHCS) zijn hoogwaardige CPAP-machines en gerelateerde medische apparatuur toegankelijker gemaakt voor de Surinaamse bevolking.

Case in het kort

In samenwerking met het Hoofd Hals Centrum Suriname (HHCS) is PAPSupplies opgericht om toegankelijke en betaalbare behandelingen voor slaapapneu te bieden in Suriname. Het merk richt zich op de distributie van hoogwaardige CPAP-machines, vernevelaars en zuurstofconcentrators. Voorafgaand aan dit initiatief was er weinig bewustzijn over slaapapneu, en er was een dringende behoefte aan betaalbare behandelingen. Uit marketinganalyses kwamen verschillende marktzwaktes naar voren waar PAPSupplies op kon inspelen.

PAPSupplies biedt nu nieuwe en refurbished apparaten tegen lagere prijzen, rentevrije afbetalingsopties en samenwerking met lokale doktoren voor de juiste afstelling van CPAP-apparaten. Een moderne webshop met automatische orderupdates en betaalherinneringen via WhatsApp is ontwikkeld. De marketingcampagne op Facebook en Instagram vergrootte het bewustzijn over slaapapneu en verbeterde de levenskwaliteit van vele Surinamers.

De volgende stappen omvatten het uitbreiden van het assortiment en overwegen om de markt uit te breiden naar Guyana en Frans-Guyana om nog meer mensen te bereiken en te ondersteunen.

Klant:PAPSupplies
Branche:B2C - Healthcare
Datum:05-2022
Website:Bezoeken
Brand DevelopmentBrand StrategySocial AdvertisingWebdevelopmentContentCRO
Resultaten:
Brand & strategy development
Maatwerk webshop
229 personen geholpen
Slide 0
PAPSupplies

Achtergrond klant

In samenwerking met het Hoofd Hals Centrum Suriname (HHCS) en Piralco is PAPSupplies opgericht om toegankelijke en betaalbare behandelingen voor slaapapneu te bieden in Suriname. PAPSupplies richt zich op de distributie van hoogwaardige producten voor de behandeling van slaapapneu en gerelateerde aandoeningen.

  • Uitdaging

    Technische behandelingen, toegankelijker maken

    De kernuitdaging die PAPSupplies wilde aanpakken, was het bieden van toegankelijke technische oplossingen voor de behandeling van slaapapneu. CPAP-machines, die vaak erg duur en moeilijk te bekostigen zijn, moesten betaalbaar worden gemaakt voor de Surinaamse bevolking.

    Doelstellingen

    • De strategische positionering van het merk
    • Creëren van de brand identity
    • Ontwerpen en ontwikkelen van een moderne, robuuste webshop
    • Ontwikkelen van een online marketingstrategie
    • Vergroten van het bewustzijn omtrent slaapapneu en het beschikbaar stellen van producten aan mensen in nood
  • Oplossing

    Betaalbare CPAP-apparatuur

    Bij het positioneren van PAPSupplies op de Surinaamse markt zijn meerdere marketinganalyses uitgevoerd, waaronder een ABCD-analyse, om alle belangrijke factoren in kaart te brengen en gefundeerde beslissingen te nemen. Deze analyses hebben geleid tot een scherp inzicht in de markt.

    De belangrijkste inzichten waren:

    • De huidige spelers op de markt verkochten relatief gedateerde apparatuur.
    • De prijzen van concurrenten lagen veel hoger, wat met de huidige Surinaamse economie voor velen onbetaalbaar is. Daarnaast was er geen mogelijkheid om in termijnen af te betalen.
    • Een CPAP-machine is een complex apparaat dat alleen effectief is als het op maat is afgesteld aan de behoeften van de patiënt. De concurrenten die CPAP's verkochten, hadden onvoldoende kennis over de werking en het afstellen van de apparaten, waardoor klanten vaak weinig baat hadden bij hun aankoop.

    PAPSupplies speelt in op deze zwaktes van de markt door:

    • Nieuwe apparaten te verkopen, evenals refurbished modellen die tegen een nog lagere prijs kunnen worden aangeboden.
    • De mogelijkheid te bieden om rentevrij in 90 dagen een CPAP-machine af te betalen, wat het voor meer mensen toegankelijker maakt.
    • Een samenwerkingsverband aan te gaan met doktoren in de regio, die klanten na de aanschaf van een CPAP-machine helpen met het persoonlijk afstellen en configureren van het apparaat.

    Website met maatwerk afbetaalmodule

    Daarna is de online webshop ontwikkeld volgens onze standaardprocedures, beginnend met brainstormsessies en moodboards, gevolgd door wireframing en design, en tot slot de daadwerkelijke realisatie van de website.

    Er is een maatwerk afbetaalmodule ontwikkeld waarbij men via de website een order in 90 dagen kan afbetalen. Daarnaast zijn er een aantal technische vernuftigheden geïmplementeerd in het aankoopproces, zoals automatische orderupdates via WhatsApp, en ook automatische betaalherinneringen (voor eventuele openstaande bedragen van producten die op afbetaling zijn gekocht) via WhatsApp, e-mail en SMS.

    Uitsluitend adverteren via Meta

    Overkoepelend waren wij ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van de marketingcampagne.

    Voor de marketing hebben we gekozen voor social media advertising via Meta omdat bijna 80% van de social media gebruikers in Suriname op Facebook zitten. Slaapapneu is een relatief onbekend onderwerp in Suriname, dus deze push marketing was een effectieve manier om mensen hiermee te confronteren en informeren over een passende oplossing.

    De Facebook / Instagram (Meta) campagnestructuur was opgedeeld per producttype, met specifieke campagnes voor CPAP-machines, vernevelaars, en ondersteunende OSAS-producten zoals chinstraps en nose vents. Elke campagne had unieke advertenties die continu werden ge-A/B-test om de best presterende varianten te signaleren en daaropvolgend verder te itereren.

    De gebruikte tools omvatten:

    • WordPress voor de ontwikkeling van de webshop
    • Figma voor design en wireframing
    • MessageBird voor klantcontact en WhatsApp/SMS automatiseringen
    • Zapier voor verschillende automatiseringen
  • Resultaten

    Er is impact gemaakt

    De campagne resulteerde in een gemiddelde click-through rate (CTR) van 2,88%, wat leidde tot 9.555 klikken naar de website. Van deze bezoekers hebben we 2,4% succesvol geholpen met een product voor de behandeling en ondersteuning van slaapapneu of gerelateerde slaapstoornissen. Dit benadrukt niet alleen de effectiviteit van onze strategie, maar ook hoe we erin geslaagd zijn om essentiële medische ondersteuning toegankelijker te maken voor de Surinaamse bevolking.

    Conclusie

    Hoewel PAPSupplies een nieuw merk is, heeft het een aanzienlijke groei doorgemaakt. Ons project heeft niet alleen bijgedragen aan de lange termijn doelen van de klant door een solide merkfundament te leggen, maar ook door het vergroten van de toegankelijkheid van essentiële medische behandelingen in Suriname.

    Vervolgstappen en aanbevelingen

    De volgende stappen in het traject zijn om het assortiment voor technische behandelingen van slaapapneu uit te breiden en te overwegen om uit te breiden naar buurlanden zoals Guyana en Frans-Guyana. Door deze markten te betreden, kan PAPSupplies nog meer mensen bereiken en voorzien van de nodige ondersteuning voor slaapapneu.

Xando Koster

Strategieën zijn leuk, successen nog leuker.

Doordachte strategieën zijn een goed begin, maar pas wanneer ze resulteren in online successen, wordt het echt interessant. Als partner in de ontwikkeling van (online) strategieën optimaliseren wij jullie marketinginspanningen over de hele linie.

Wat is jouw bedrijfsuitdaging?

Ontdek wat wij kunnen bijdragen aan jouw bedrijfsresultaten. Daag ons uit en wij nemen z.s.m. contact op.


Voornaam
Achternaam
Email
Telefoon
Bedrijfsnaam
Budgetindicatie
Toelichting

Cases

Klanten feedback